Formel for strategisk PR

 
Formelen for værdifuld strategisk PR for din virksomheder i medierne er enkel.
Der er kun to ingredienser i formelen - dit strategiske hovedbudskab og en nyhed fra din virksomhed, der understøtter det.
Er nyheden fra din virksomhed samtidig medieegnet - altså relevant for et eller flere mediers målgrupper - så har du forudsætningerne for at få strategisk PR for din virksomhed.
 

Dit strategiske hovedbudskab

Dit strategiske hovedbudskab er det budskab, du selv vurderer mest præcist og effektivt understøtter dine forretningsmæssige mål - det budskab, som det stærkest understøtter din virksomheds strategi at få spredt via medierne til dine målgrupper. 
Her anbefaler jeg, at du får lavet en skarp og kort kernefortælling for din virksomhed - det er genvejen til afklarethed omkring din virksomheds strategiske hovedbudskaber (se kapitlet her på siden "Kernefortællingen - sikrer effektiv PR"). Virksomheder med en kernefortælling har den store fordel, at de altid er knivskarpe på deres strategiske hovedbudskab(er).

Dit eller dine strategiske hovedbudskab(er) er typisk din virksomheds USP(`er) - altså der hvor din virksomhed står stærkest i forhold til konkurrenterne.
 
 
Eksempler på strategiske hovedbudskaber

Din virksomheds strategiske hovedbudskab kan for eksempel være:
"Vi er blandt de mest kreative i branchen", "...blandt de mest nyskabende i branchen", "....blandt de dygtigste i branchen", "...blandt de mest effektive på markedet", "...blandt de billigste i branchen", "..blandt de hurtigste på markedet", "blandt de mest pålidelige og ordholdende på markedet", "..blandt de mest erfarne i branchen", "... vi har de skarpeste hjerner i branchen", " ...blandt de økonomisk mest solide på markedet", "...de mest bæredygtige på markedet", "....de mest innovative på markedet", "...vi er blandt de mest socialt ansvarlige på markedet" eller "vi er den frække dreng i klassen i branchen".

I strategisk PR-mæssig sammenhæng er det underordnet, hvad din virksomhed er - bare den er noget i betydningen, at den har et strategisk hovedbudskab og dermed en skarp profil, som I kan kommunikere til potentielle kunder og samarbejdspartnere via medierne.
Det sikrer, at I profilerer virksomheden på dens forretningsmæssigt stærkeste kvalitet - og omvendt ikke reducerer den til en generisk størrelse. Det befordrer med andre ord, at din virksomhed ikke bare fremstår som en slagter, der sælger kød, men som en slagter, der sælger noget af branchens møreste, krogmodnede kvalitetskød.
 


Nyheder, der understøtter dit strategiske hovedbudskab

Ønsker du strategisk PR for din virksomhed, handler det om at få eksponeret dit strategiske hovedbudskab via de medier, der mest præcist rammer dine målgrupper. 

Men du kan jo ikke blot sende dit strategiske budskab i en pressemeddelelse til medierne - det ville naturligvis fremstå som rendyrket, postulerende reklame og ikke have nogen gang på jord. Medierne ville arkivere pressemeddelelsen lodret.
 
 
Døråbner til medierne

Så du skal skabe en døråbner ind til medierne ved at give medierne noget, de efterspørger - noget, der åbner deres døre for dit strategiske hovedbudskab. Der er tre ting, der interesserer alle medier: Nyheder, nyheder og nyheder.

Så næste ingrediens i din formel til strategisk PR er, at du finder en nyhed i din virksomhed, der understøtter og illustrerer dit strategiske hovedbudskab.
Er dit strategiske hovedbudskab, at din virksomhed er blandt branchens mest innovative, kunne nyheden være, at I introducerer en ny og nyskabende serviceydelse i branchen.
Er dit strategiske hovedbudskab, at din virksomhed er blandt branchens mest bæredygtige, kunne nyheden være, at I introducerer en ny og enestående miljøskånsom produktionsproces.
 
 
 
Din nyhed skal være medieegnet

Udover at din nyhed naturligvis skal understøtte dit strategiske hovedbudskab, er der endnu et krav, du skal stille til den: Din nyhed skal være medieegnet. Det vil sige, at den skal være relevant og vedkommende for dine målgrupper og de medier, der mest præcist rammer dem - og altså ikke kun relevant for dine direkte interessenter. Er det sidste tilfældet, så drop den, for så er det et forudsigeligt forlis at sende den til medierne. Find i stedet en nyhed, der er medieegnet.

Nu har du så begge de to ingredienser i din formel for strategisk PR: Du har et strategisk hovedbudskab og en medieegnet nyhed, der understøtter og illustrerer det.

Så har du et klart potentiale for strategisk PR, og du kan nu skrive din pressemeddelelse og sende den til de relevante medier - herunder naturligvis din virksomheds egne medier (hjemmeside, LinkedIn-side og virksomhedsside på Facebook)
 
 
Nye, fremtidige døråbner-nyheder 
 
Selv om din pressemeddelelse sikrer din virksomhed værdifuld, strategisk PR i medierne, så hvil aldrig på laurbærene men vær konstant på udkig efter nye nyheder fra din virksomhed, der kan være døråbner til medierne for dit strategiske hovedbudskab.
 
Effektiv, strategisk PR forudsætter, at din virksomhed med jævne mellemrum søger at få jeres strategiske hovedbudskab profileret i medierne - hver gang I har en ny nyhed i jeres virksomhed, der understøtter det.
Kun når I løbende gentager jeres strategiske budskab, fæstner det sig blivende og hos nuværende og potentielle kunder, medarbejdere, samarbejdspartnere og investorer.
 
Dit virksomheds strategiske hovedbudskab skal - optimalt set - fortfarende profileres og gentages overfor målgruppen via medierne, for at du kan vedligeholde en skarp virksomhedsprofil (læs eventuelt mere i kapitlet her på siden "Langt lys på din PR-strategi").
 
 
God vind.