Sigt bredt, når du sender din pressemeddelelse

 
Skal du og din virksomhed kun sende jeres pressemeddelelse til et eller få udvalgte medier - eller kan I med fordel sende den bredt afsted?
 
Pressemeddelelsen skal naturligvis afskibes så bredt, som det er relevant og muligt.

Ambitionen med pressemeddelelsen er jo, at medierne omsætter den til journalistik, der profilerer din virksomhed for så mange som muligt i jeres målgruppe.

Fordelen ved at sende pressemeddelelsen meget selektivt afsted til et eller få medier er, at det kan øge sandsynligheden for, at det udvalgte medie prioriterer pressemeddelelsen, netop fordi det har fået den eksklusivt. Det kan også være hele forudsætningen for, at mediet er interesseret.

Det finder din virksomhed kun ud af ved at sende pressemeddelelsen først til det medie, I prioriterer højest, og så følge op med hurtig telefonisk kontakt til redaktøren. Her kan tilbud eller krav om eksklusivitet så eventuelt blive udvekslet. Tilbuddet skal naturligvis kun gives, hvis det står klart, at det er forudsætningen for at få PR - eller betingelsen for, at det udvalgte medie for alvor prioriterer nyheden.
 

Sjældent krav om eksklusivitet

Min erfaring er, at lokale og regionale medier så godt som aldrig kræver eksklusivitet.
Især ikke, hvis nyheden i pressemeddelelsen ligger i den stærkere ende. I den situation er et løfte om eksklusivitet ikke afgørende. Alle nyhedsmedier hungrer efter nyheder, og der er i mediernes øjne intet odiøst i fælleshistorier - de fylder løbende ganske godt i nyhedslandskabet.

Derudover vil de forskellige mediers redaktører have ambition om at forløse nyheden journalistisk anderledes og bedre end den øvrige del af pressen.
Ræsonnementet vil videre være, at deres læsere/seere/lyttere jo ikke skal snydes for en relevant nyhed. Slet ikke brugerne af deres web-nyheder. Her flyder nyhedsstrømmen hurtigere - porten for indkommende nyheder er derfor tilsvarende bredere og kravet om eksklusivitet en yderst sjælden gæst.

Lidt - og kun lidt - anderledes forholder det sig med de landsdækkende medier, der er en anelse mere tilbøjelige til at kræve eksklusivitet - dog typisk kun i forhold til andre landsdækkende nyhedsmedier.
Men igen: Eksklusivitet skal jo kun tilbydes, hvis virksomheden vurderer, at det er forudsætningen for, at det prioriterede medie vil omsætte nyheden i pressemeddelelsen til journalistik.
 

Alle målgruppens medier

Så medmindre det udvalgte medie kræver, at få nyheden solo, vil min opfordring vil være: Sigt bredt mod alle de medier, målgruppen primært bruger.

Det kan i samme ombæring være rigtigt sundt og PR-befordrende at udfordre de begrænsninger, som rutinen/vanen har lagt for hvilke medier, man som virksomhed normalt tilgodeser med pressemeddelelser.

Hav alle relevante lokale, regionale og landsdækkende nyhedsmedier med i overvejelserne. Adskillige regionale medier har jo i dag betragteligt flere kunder i butikken end mange landsdækkende har - og udgør dermed alt andet lige et mere slagkraftigt potentiale for PR. Endelig skal de relevante fag- og branchemagasiner naturligvis også tænkes ind i medie-strategien på affyringsrampen. Husk naturligvis også de sociale medier (se PR-tippet: "Rigtig PR på LinkedIn og Facebook")

Det brede sigte fører til bredere PR.
 


God vind.
 
 
 
 
 
 
Morten Brøcker +45 40 28 12 12    broecker.kommunikation@mail.dk