Du kan med fordel stoppe læsningen her, hvis du er skarp på, hvad din virksomhed først og fremmest står for - og hvor den står stærkest.
Og med fordel fortsætte, hvis du som mange andre dygtige CEO's uden de store reflektioner blot har overtaget din virksomheds kernefortælling fra en forgænger.
Eller grundet travlhed er faldet for fristelsen til at forfatte en hurtig kernefortælling med lidt for mange smarte buzzwords, i stedet for at bruge en ekstra tanke på, hvad din virksomheds sande og unikke kerneværdier og kvaliteter er. De værdier, I lever og realiserer hver eneste dag, men som først for alvor øger jeres konkurrencedygtighed, når både du, dine kolleger samt dine potentielle kunder og medarbejdere er fuldt ud bevidste om dem.
Jeg anbefaler derfor, at din virksomhed prioriterer kernefortællingen. Kernefortællingen fortæller kort, klart og fængende, hvad din virksomhed først og fremmest står for, og hvor den står stærkest. Så selve forløbet med at skabe kernefortællingen er en værdifuld afklaringsproces, der for alvor gør dig bevidst om, hvem I er - hvad virksomhedens DNA er.
Først når du er skarp på det, ved du hvilket omdømme, du stræber efter - og kan stå inde for. Kernefortællingen er dermed det første og meget vigtige skridt hen mod det omdømme, du ønsker. Det får du, når der er overensstemmelse mellem din virksomheds omdømme og dit eget syn på den. Når din viden om din virksomheds idégrundlag og styrker deles af målgruppen.
Kernefortællingens beskrivelse af de vigtigste værdier og kvaliteter i din virksomhed er samtidig dine strategiske hovedbudskaber - altså de budskaber, det først og fremmest understøtter dine forretningsmæssige mål at få eksponeret for målgruppen. De udgør dermed det fyrtårn, der viser retningen al for jeres kommunikation - eksternt som internt.
Når du med andre ord er dus med dine virksomheds sande værdier og kvaliteter, kan strategisk PR og kommunikation hjælpe dig til at din målgruppe også bliver det. Når det er tilfældet, er du kommet flere gode skridt tættere på at realisere din virksomheds vision.