Kræver medieegnet nyhed
Naturligvis under forudsætning af, at pressemeddelelsen er medieegnet: Det vil først og fremmest sige, at der er tale om en pressemeddelelse med en relevant og interessant nyhed for medierne og deres læsere/seere/lyttere – og ikke kun for virksomheden selv og dens direkte interessenter. Det skal naturligvis være en nyhed, som din virksomhed oprigtigt vurderer har en fair chance for at interessere mediet og dets brugere.
Ring rigtigt
Måden, det opfølgende opkald sker på, er alt andet end ligegyldig: Din virksomhed skal ringe rigtigt. Det vil sige kontakte de personer, der endeligt afgør, om virksomhedens nyhed bliver et afsæt for journalistik: På TV og radio er det dagens redaktør samt web-redaktøren. På aviser er det oftest reporteren med det relevante stofområde samt web-redaktøren.
Klar med din one-liner
Hav en velforberedt one-liner-præsentation af nyheden fra din virksomhed parat - uanset om nyheden fra din virksomhed handler om, at I udvider, ansætter mange nye medarbejdere, indfører en helt ny type medarbejdergoder, tager nyskabende CSR-initiativer eller introducerer en ny og enestående miljøvenlig produktionsproces. Det er vigtigt, at du kan præsentere essensen af nyheden kort, klart og fængende i én sætning i starten af telefonsamtalen. Redaktører og journalister er travle folk med begrænsede mængder tålmodighed. Kom til sagen med det samme - ring velforberedt og veloplagt.
Ring før 9
Nyhedsmedier har typisk redaktionsmøder mellem 9 og 10 - her udstikkes den redaktionelle retning for dagen. Det er derfor en fordel at kontakte de relevante personer før redaktionsmødet – men også efter at de har haft mulighed for at læse din pressemeddelelse forinden. Derfor anbefaler jeg, at du sender din pressemeddelelse afsted ved 8-tiden.
Fordele ved opfølgning
Hvis du og din virksomhed skriver jer ovenstående bag ørerne, vil jeg absolut anbefale et opfølgende opkald. Fordi:
1) Redaktøren/reporteren kan sagtens have overset pressemeddelelsen. Pressemeddelelserne vælter ind på nyhedsredaktionerne.
2) Du får mulighed for at smitte redaktøren med begejstring for din virksomheds nyhed. Den nyhed, som skal åbne døren til medierne for jeres strategiske budskab i pressemeddelelsen.
3) Din virksomhed får mulighed for at skaffe redaktøren tillægsinformationer, der - viser det sig ofte under telefonsamtalen - kan gøre forskellen på, om redaktøren er interesseret eller ej.
4) Din virksomhed får muligheden for at rydde eventuelle misforståelser eller uklarheder af vejen.
Alt ovenstående bringer dig tættere på målet, hvor du kan se din virksomhed og dens strategiske budskab omtalt i medierne.
God PR-vind.
Venlige hilsener
Morten Brøcker